"Taniec i ruch"- Magdalena Wierzbicka - program własny
Muzyka, jako ważna dziedzina wychowania przez sztukę stanowi istotny czynnik rozwoju osobowości dziecka. Jest środkiem kształcenia humanistycznego, uwrażliwiającego na wszelkie wartości ludzkie. Na etapie początkowym buduje się podstawy tego kształcenia. Muzyka służy również ogólnemu rozwojowi dziecka: fizycznemu (ruchliwość, umiejętność utrzymywania ciała w równowadze), intelektualnemu (mowa, operacje myślowe, wrażenia, wyobraźnia, uwaga, pamięć), emocjonalnemu (uczucia, uspołecznienie), estetycznemu. Dla prawidłowego rozwoju dziecka szczególnie dużo uwagi należy poświęcić wyzwalaniu aktywności i ekspresji ruchowej tj. zabawom i ćwiczeniom muzyczno-rytmicznym. Termin ćwiczenia muzyczno-taneczne jest określeniem bardzo szerokim, przez który należy rozumieć różne formy ćwiczeń ruchowych realizowanych przy muzyce. Dzieci uczą się wykorzystywania w ruchu całego ciała w miejscu i przestrzeni, uczą się wypełniać ruchem bliższą i dalszą przestrzeń, poruszać w określonym kierunku.
Program przeznaczony jest do nauczania tańców integracyjnych, ludowych oraz zabaw przy muzyce i zabaw ze śpiewem.
Zajęcia taneczne realizowane są cyklicznie w ramach zajęć przedszkolnych.
Dobór treści programowych jest dostosowany do potrzeb i zainteresowania dzieci.
Nowe treści i zadania są wprowadzone stopniowo.
CELE OGÓLNE PROGRAMU:
- Stymulowanie i wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju
- Wyzwalane aktywności ruchowej poprzez taniec i zabawy przy muzyce oparte na naturalnej potrzebie ruchu
- Kształtowanie pozytywnej postawy wobec aktywności ruchowej, umiejętność łączenia ruchu z muzyką.
- Pokazanie muzyki i tańca jako jednej z form aktywności ruchowej.
- Rozwijanie zainteresowań dzieci, przygotowanie do dorosłego, ruchowego aktywnego życia.
- Wzmacnianie motywacji dzieci do rozwoju swych zainteresowań i uzdolnień.
- Uświadamianie dzieciom powodów i sensu starań o sprawność i zdrowie, jako warunku szacunku wobec siebie i wobec innych.
- Rozwijanie indywidualnych zdolności każdego dziecka, jego inicjatywy, aktywności i samodzielności.
- Doskonalenie sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej.
- Rozwijanie płynności i estetyki ruchu.
- Kształtowanie ekspresji twórczej.
- Kształtowanie postaw moralnych i społecznych: wytrwałości, systematyczności, samodyscypliny, szacunku, prawdomówności, umiejętności właściwego zachowania się w sytuacji sukcesu i niepowodzeń.
- Udział w programach z różnych okazji w przedszkolu i w środowisku- reprezentowanie placówki podczas różnych festiwali, pokazów i turnieju tańca dla dzieci przedszkolnych.
- Rozwijanie umiejętności prezentowania swoich osiągnięć przed szerszą publicznością.