Program autorski terapii ręki
„ Sprawne rączki mam, w szkole radę dam”
Program terapii ręki przeznaczony jest dla dzieci, które:
- Ø przejawiają problem w czynnościach samoobsługowych (ubieranie, mycie się, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików, itp.);
- Ø mają obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyn górnych;
- Ø mają problemy z koordynacją obu rąk podczas wykonywania czynności manipulacyjnych;
- Ø niechętnie wycinają, malują, lepią z plasteliny, układają przedmioty;
- Ø unikają dotykania nowych przedmiotów, różnych faktur;
- Ø wykonują czynności manualne niedbale, szybko lub za wolno.
- Ø dostarczają sobie dodatkowych wrażeń proprioceptywnych i domagają się zdecydowanego i mocnego ucisku dłoni, np. siadają na własnych dłoniach, bardzo mocno zaciskają ręce na przedmiotach, uderzają rękami w przedmioty o ostrych i bardzo wyraźnych fakturach;
- Ø mają duże trudności z dostosowaniem siły do określonego zadania ruchowego;
- Ø mają zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej i obustronnej integracji, co może przejawiać się mało estetycznymi pracami plastycznymi,
- Ø nie dostosowują szybkości ruchów rąk do zadania
Celem powyższego programu są umiejętności znajdujące się w zakresie możliwości dziecka, możliwe do osiągnięcia:
- Ø usprawnianie precyzyjnych ruchów dłoni i palców;
- Ø dostarczania wrażeń dotykowych;
- Ø poprawę umiejętności poprawnego chwytu
- Ø doskonalenie pisania;
- Ø praca nad koordynacją pomiędzy dłońmi;
- Ø wyuczenie zdolności skupienia uwagi, patrzenia;
- Ø wzmacnianie koncentracji;
- Ø poprawę koordynacji wzrokowo- ruchowej;
- Ø wspomaganie utrzymania prawidłowej postawy.
W roku szkolnym 2024/2025 terapię ręki prowadzić będzie Anna Nowakowska-lato w grupie dzieci sześcioletnich.