„Bajka jest magicznym lustrem
pozwalającym dziecku inaczej spojrzeć na to,
co wydaje się trudne i nie do pokonania.”
W tym roku po raz kolejny grupa II "Żabki" bierze udział w fantastycznym projekcie promującym czytanie. Czy słyszeliście od dziecka, że boi się owadów, zwierząt, a może ciemności ? Czy zauważyliście, że jest agresywne, nie radzi sobie z rozwiązywaniem konfliktów rówieśniczych? Czasem prosty komunikat, namowy, zapewnianie, że wszystko będzie dobrze po prostu nie wystarczą. I wtedy z pomocą mogą przyjść bajki – pomagajki, czyli wszystkim dobrze znane bajki terapeutyczne.
Są to niezwykłe historie dotyczące konkretnych problemów, emocji z którymi dzieci niejednokrotnie się borykają. Nie są zakończone morałem, ale młodzi słuchacze takich bajek mogą utożsamić się z bohaterem i przeżyć z nim daną sytuację, pozostając w bezpiecznym miejscu blisko nauczyciela, opiekuna czy rodzica.
Bajka – pomagajka oswaja z emocjami i problemami bohaterów, a co ważniejsze zawiera wiele wskazówek, co można zrobić, by poradzić sobie w danej sytuacji. Oczywiście nie każda bajka terapeutyczna pomoże zawsze i każdemu dziecku. Do jednego trafi, a do drugiego nie. To naturalne. Jednak, jeśli tak się stanie, działanie takiej bajki może być naprawdę znaczące i – co chyba najważniejsze – efektywne. Dlatego warto je czytać mimo wszystko.
Projekt „Bajki - pomagajki” jest zgodny z aktualnym kierunkiem polityki oświatowej: wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów, stałych sprawności w czynieniu dobra.
Głównym założeniem projektu jest czytanie bajek, bądź słuchanie audiobooków.
Cel główny:
Głównym celem bajkoterapii jest ochrona i wzmacnianie rozwoju psychicznego dziecka.
Cele szczegółowe:
• budowanie wiary we własne umiejętności,
• kształtowanie poczucia pewności siebie,
• oswojenie z sytuacjami, osobami, zwierzętami i przedmiotami wywołującymi lęki,
• kształtowanie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu,
• dostrzeganie odmienności i jej akceptacja,
• rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej pomocy, współpracy w grupie,
• budowanie pozytywnej samooceny dziecka,
• nabywanie umiejętności rozpoznawania podstawowych emocji tj. radość, lęk, smutek, złość, zaskoczenie,
• nabywanie umiejętności nazywania przeżywanych przez dzieci emocji podstawowych i wyjaśnienie, dlaczego czuje się w taki, a nie inny sposób,
• kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, konfliktowych dla dziecka,
• redukcja niepożądanych stanów psychicznych,
• kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami,
• dostrzeganie wartości przyjaźni w życiu człowieka.